2479 Ангел Кирилов Dec. 8, 2022

8-те мита за изграждане на мускулатура

Когато става въпрос за перфектната форма на професионалните културисти повечето хора си представят тайни медикаменти и добавки. Дължи ли се в действителност успехът им на медикаменти? Или пък може би всички тези професионалисти са печеливши от генетичната лотария и генетиката им позволява да бъдат на мястото където се намират. Истината е, че успехите на професионалните културисти не се крият в споменатите причини, а по скоро на постоянството, отдадеността и тежката работа. И ако не сте убедени в това, то нека разгледаме тренировъчните философии и тайни техники, които много от тях прилагат.

Тайна №1: Не съществуват задължителни упражнения
Постоянно проповядваме изпълняване на основни упражнения за развитие на мускулната маса, но това е валидно само до един момент – когато сте начинаещ и не познавате много добре тялото си. Опознавайки своето тяло и начина, по който то реагира на различните видове натоварване може да ви убеди, че машините или въжетата също могат да стимулират мускулното развитие. Ако ви звучи невероятно да развиете страхотни крака без клек или невероятно широк гръб без изпълнение на мъртва тяга, или пък красиво оформени и пълни гръдни мускули без лежанка, професионалистите ще ви опровергаят.

Един легендарен културист и бивш мистър „Олимпия“ от недалечното минало на име Дориан Йейтс не изпълняваше клек с щанга, а притежаваше едни от най-добрите за времето си крака. Той успешно комбинираше упражнения като бедрено разгъване, смит машина и хак клекове, за да изгради страхотни бедрени мускули, които да съответстват на доминиращата горна част на тялото му. Друг бивш мистър „Олимпия“ никога не изпълняваше бенч преса с щанга, а притежаваше едни от най-добрите гръдни мускули в спорта. Неговото име е Джей Кътлър. Той разчиташе основно на машини и дъмбели. А какво да кажем за доминиращия доскоро мистър „Олимпия“ – Фил Хийт? Той никога не е изпълнявал мъртва тяга, въпреки това притежава един страхотно развит в долната си част гръб и паравертебрална мускулатура. Той е непрекъснато обвиняван, че не тренира тежко и базово с основни тежести и упражнения, а разчита основно на машини и всякакви модерни уреди, но това не му пречи да бъде на върха на културизма. Друг, който ще ви опровергае ако кажете, че за да изградите солидна мускулна маса са необходими единствено основни упражнения със свободни тежести е „Големия Рами“. Кой е по-голям от Рами в днешния бодибилдинг? – Никой. А ако ви кажа, че „Големия Рами“ разчита основно на машини в тренировките си, дали ще се изненадате? 

Това, което професионалистите умеят да правят много успешно е да намират правилния начин, по който да натоварят тялото си, така че то да им се отплати подобаващо. Те не биха поели излишни рискове от контузии с изпълнението на упражнения, от които не получават необходимите резултати само защото някои хора казват, че тези упражнения са най-добрите. Те не разчитат на догми и митове, а търсят най-доброто за своето мускулно развитие, колкото и странно и нелогично да изглежда това за повечето хора. 

Тайна №2: Обемът на трениране е индивидуален фактор
Много хора са объркани в това колко често да тренират и по колко време. И ако някой ви казва, че трябва да тренирате по 3 часа на ден, 7 дни в седмицата и това работи за него, не означава, че това ще бъде добре и за вас. Много хора правят по 40-50 серии за мускулна група на седмична база, а други постигат страхотни резултати с 6-10 серии седмично. Примерите в професионалния културизъм са много. Самият Арнолд прекарваше по 5 часа на ден в залата, 6 дни в седмицата. Рони Колман по 3 часа, а привърженици на супер натоварващата система на Майк Ментцер, като Дориан Йейтс, постигат отлични резултати с по-малко от 1 час на ден и то не всеки ден. Правилният обем на тренировка е индивидуален фактор, който всеки трениращ трябва да сам да намери за себе си. А за тази цел човек трябва да опитва, наблюдава и анализира.

Тайна №3: Големите тежести не са за всеки
Съществува твърдение, че за да си голям трябва да си силен. Това не е много вярно или поне в повечето случаи. Много от професионалните културисти като Рони Колман, Аким Уилямс, Бранч Уорън, Джони Джаксън и други са изключително силни, освен че са големи. Но има и такива, които са огромни въпреки факта, че не вдигат тонове тежести. Фил Хийт, доминиращият мистър „Олимпия“ години наред, е добър пример. Той разчита много на напомпването на мускула, вкарване на повече кръв в него и работи с по-малки тежести, което за него най-вероятно е най-добрата стратегия. 

Тайна №4: Колко да почивам – попитай тялото си
Със сигурност този е един от основните въпроси, които си задават начинаещите когато започват да се занимават с тежести. Но каквото и да ви посъветват, истината е, че сами трябва да намерите правилния интервал, през който да натоварвате тялото си. Всички ние сме различни и се справяме по различен начин с натоварванията и стреса, а това предполага, че всеки има нужда от различно по обем и характеристики натоварване и се справя по различен начин и за различно време със стреса върху организма, който това натоварване създава. Професионалните културисти са прекарали часове в изучаване на тялото си и те нямат нужда някой да им казва кога и колко да тренират. А като начинаещи да копираме тяхните тренировъчни програми и философии е една от най-големите грешки, които можем да допуснем. 

Тайна №5: Почивките помагат на психиката и тялото
Много от хората, занимаващите се с тежести са много ентусиазирани в това, с което се занимават. В резултат прекарват часове в залата, никога не пропускат тренировка или хранене, спазват стриктно препоръките и принципите. Но това не винаги е най-доброто решение. Тялото има нужда да си почива и възстановява от време на време. Колкото и отдадени да са на това, с което се занимават професионалните културисти също си позволяват по-големи почивки в дадени периоди от годината. Дори и най-големите като Рони (3 месеца след мистър „Олимпия“), Кевин Леврон (до 6 месеца след мистър „Олимпия“), Хосе Реймонд (2 месеца), Денис Уолф и много други използват това време, за да дадат на тялото и психиката си време за възстановяване. То има тази нужда и в дългосрочен план това е по-добрата стратегия за мускулно развитие. 

Тайна №6: Кардиото също може да е от полза
Кардио тренировките са често подценявани от начинаещи и средно напреднали, тъй като вярват, че това ще попречи на натрупването на мускулна маса. Но в последните години се появиха доказателства, че кардиото е незаменим компонент от тренировката на всеки, който желае добра и красива физика. Освен че стимулира сърдечно-съдовата система кардиото може да стимулира метаболизма, ендокринната система и да бъде полезно дори и при натрупването на мускулна маса. 

Тайна №7: Никой не е достатъчно напреднал за треньор
Повечето хора, които съм срещал по нашите географски ширини вярват, че знаят всичко. И ако можем да отдадем този факт на „генетично превъзходство“ на българина, то на запад и в професионалните среди нещата не стоят по същия начин. Повечето от професионалните културисти разполагат с треньор, на когото се доверяват въпреки многото години практика, която имат зад гърба си. И ако се питате защо им е необходимо ще кажа просто, че не е възможно човек да знае всичко. Всеки от нас има своя гледна точка и тълкува всяка информация през своята собствена призма. Човек не обича да излиза от зоната си на комфорт, да пробва нови неща, да прави старите неща по нов начин. Използване услугите на треньор в тренировъчната програма може да допринесе значително за физическото развитие. Ако не вярвате в това попитайте Декстър Джаксън, „Големия Рами“, Флекс Люис, Дейвид Хенри и още много други. 

Тайна №8: Не съществуват тайни
Една от основните причини за това силовите спортове да са толкова популярни днес е фактът, че днес е много по-лесно да постигнеш това, което преди е отнемало много повече време. Информацията прави разликата. Днес тя е достъпна за всеки и навсякъде. 

Аптечко напомня: тайната не се крие в тайните техники и философии на професионалните културисти, а в мотивацията и отдадеността на всеки един от тях. Успехите ни се определят от това колко силно искаме дадено нещо и колко сме готови да пожертваме, за да го постигнем. Всичко е постижимо стига да го желаем достатъчно силно.

 

Екипът на „Аптечко“
Радвайте се на добро здраве!

Прочети всички статии Намери лекарство на изгодна цена