2861 Моника Караиванова July 14, 2022

Как да се справим с преяждането?

Преяждането е сред топ проблемите на съвременния свят. Много хора ядат твърде много или трудно контролират апетита си, особено при днешните все по-големи порции и бързия начин на живот. 

Разбира се, преяждането веднъж на празник не е причина за притеснение. Но когато това се повтаря все по-често, можем да си навлечем както физически, така и психически проблеми. Преяждането води до диабет, сърдечни заболявания, метаболитен синдром, заболявания на кръвоносните съдове, затлъстяване, хранително разстройство. 

Хората преяждат поради различни причини – стрес, мъка, ниска самооценка, хормонален дисбаланс, липса на планиране на хранения и други. Въпреки това, съществуват техники, които да помогнат за регулиране на апетита и за намаляване на риска от преяждане, независимо от причината, поради която е възникнало.

Разсейване по време на хранене! Хората често правят няколко неща, докато ядат. Това води до невнимание на това, колко и какво хапват, което в крайна сметка, завършва с преяждане. Разсеяното хранене може да причини умерено увеличение на непосредствения прием на храна и по-значително увеличение на количеството, което хората ядат по-късно през деня. Ограничаване на разсейването, доколкото е възможно по време на хранене, ще позволи на тялото да се съсредоточи върху задачата „хранене“, т.е. всички допълнителни неща като любим сериал, видеа, предавания трябва да бъдат ограничени. 

Бавно хранене! Проучвания показват, че хората, които ядат бавно, имат по-нисък индекс на телесна маса (ИТМ) и приемат по-малки количества храна. Бавното хранене дава на мозъка повече време да осъзнае, че стомахът е пълен и изпраща сигнал да спре да яде. Отделянето на повече време за хранене може да насърчи по-голямо чувство за ситост и да накара хората да се чувстват така, сякаш са яли повече, отколкото в действителност. За добър резултат, опитайте да оставите приборите или да поемете няколко дълбоки вдишвания между хапките. Някои хора също намират за полезно да настроят таймер, така че да са по-наясно колко бързо ядат. 

Здравословно количество храна! Често, сипвайки си повече от необходимото, неволно изяждаме всичко в чинията, приемаме повече калории от необходимото и преяждаме. Някои прибягват до теглене на храната, други ядат винаги в една определена среден размер чиния, само за да контролират порциите си. 

Какво имаме в чинията? Приемът на повече фибри кара тялото ни да се чувства сито за по-дълго. Включвайте боб, грах, леща, овес, зеленчуци в менюто си. Богатите на протеини храни също създават по-дълготрайно усещане за ситост и удовлетворение от другите храни. Консумирането на такива ястия, особено на закуска, намалява нивата на хормона, регулиращ чувството на глад. 

Редовното хранене! Много хора пропускат хранене с вярата, че това ще им помогне да отслабнат. Всъщност, пропускането на хранене може да причини преяждане през друго време, което води до покачване на тегло. Изследванията показват, че закуската например, може да помогне за контролиране на апетита и да намали преяждането по-късно през деня. Много експерти препоръчват по-малки и по-чести хранения. Въпреки това, Американското дружество за хранене отбелязва, че повечето изследвания сега подкрепят идеята за ядене на три структурирани, питателни ястия в редовно време всеки ден. 

Намалете стреса! Основен фактор за преяждане и затлъстяване. След стресово събитие, повишените нива на хормоните насърчават глада, за да насърчат тялото да замени загубената енергия. В резултат на това, хроничният стрес може да доведе до постоянен глад, преяждане и прекомерно наддаване на тегло. За намаляване на стреса – спортувайте, практикувайте йога и медитация, фокусирайте се върху моментна задача, отбелязвайте всеки един успех! 

Проследявайте храната си! Дневниците и приложенията за проследяване на храната често могат да помогнат за минимизиране на преяждането и да позволят на хората да идентифицират лошите хранителни навици. 

Избягвайте избора на храна в последния момент! Изборът на ястия и закуски в последната минута е често срещан фактор за преяждане. Когато хората вземат импулсивни решения за храна, лесно може да изберат нездравословни храни, богати на калории. За да избегнете преяждане, пригответе или планирайте ястия за седмицата или дните напред. 

Приемайте достатъчно вода! Понякога бъркаме жаждата с глад и ядем, когато сме жадни. Освен за доброто ни хранене, водата има стотици позитивни свойства върху нас и допринася за здравето ни! Избягвайте тежки храни в горещите месеци!

Аптечко съветва: винаги се обръщайте към специалист относно Вашето хранене, апетит, хранителни навици, ако смятате, че не може да се справите сами! Приемайте различни видове чай, потискащи апетита. Можете да ги откриете в близката аптека и да се консултирайте с Вашия фармацевт за цена на лекарство. Да се справим с преяждането е трудна задача, особено когато причина е психическото ни неразположение. Грижете се за себе си и личното си здравословно състояние!
 

Екипът на „Аптечко“

Радвайте се на добро здраве!

Намери лекарство на изгодна цена