111 Ангел Кирилов March 28, 2024

Индивидуалният подход в тренировките

Какво означава индивидуален подход в тренировките? Всички организми ли са еднакви и еднакво ли реагират на тренировъчни, хранителни и други стимули? Има ли оптимален тренировъчен режим, който да работи за всеки? Как да намерим правилната формула, която ще ни осигури максимален прогрес за минимално време?

Много често трениращи с по-малък тренировъчен план копират тренировъчни програми и хранителни режими на професионални спортисти и хора с много години тренировъчен стаж. Но също толкова често или почти винаги постигнатите резултати не отговарят на очакванията. Но защо става така? Значи ли, че щом нещо работи за професионалния атлет, то това ще върши работа и за средностатистическия фитнес ентусиаст с различни цели и желания?

- Абсолютно не. Начинът, по който тренират, хранят се и живеят професионалните атлети е съобразен спрямо нуждите, целите, личните особенности и още десетки фактори като медикаментация, метаболитни особености, възстановителни способности, възраст, тренировъчен стаж и т.н.. Но защо е така, че няма универсална формула, която да ни помогне да изградим мечтаното тяло за нула време? Кой са факторите, които предопределят различията по между ни като индивиди.

Генетика

Според генетиката, ние хората делим общ прародител с животните, растенията и бактериите. Всичко е възникнало от една единствена клетка в т.нар. „гореща локва“ и милиардите години еволюция ни е направило това, което сме ние днес. И въпреки уникалното разнообразие на живота ние хората делим както общи характеристики с животните (около 99% от нашия ген е идентичен на този с шимпанзето), така и различни такива по между си (около 0.1 % различие в генома на различните хора). И ако 0.1% ви се струва малко, помислете си каква голяма разлика означава това след като ако бяхме само десет пъти по-различни вече щяхме да сме примати и да се катерим по дърветата.

Настрана от това лирическо отклонение, геномът ни се явява кода, който декодира протеините, отговорни за извършването на всички функции на клетъчно ниво. А това се отразява на цялото ни същество, тъй като ние сме съвкупност от трилиони клетки, които работят както на самостоятелен принцип, така и комбинирани в различни тъкани, системи и накрая един организъм. Разликата от 0.1% в генома на всеки от нас предопределя до голяма степен начина, по който възприемаме света около нас, реагираме на него и заобикалящата ни външната среда. Но колко всъщност е 0.1% и толкова ли е много, за да предопределя съдбата ни като индивиди?

Ядрото на всяка клетка е с малки размери (с диаметър от 5 до 20 μm (миркометри), 1/4 до 1/3 от обема на клетката) и в него се съдържа генетична информация на целия организъм в изключително компактна форма. Любопитното тук е, че природата е намерила изключително ефективен начин да събере 4-те букви на генетичната азбука (C, G, A, T) с дължина 3,2×109 нуклеотида (в разгънато положение - над 2 метра) опакована в много малък обем - само 10 nm (нанометри) клетъчно ядро. И представете си само една грешка в една от буквите може да направи така, че даден протеин да бъде погрешно декодиран. А това да се отрази на начина, по който ще усвоявате храната до начина, по който клетката ще се справя със защитата си и изграждането на своите структури.

Както вече казахме нуклеотидите и гените са в компактно и пакетирано състояние, т.е. в неактивно състояние. А за да се активира даден ген е необходимо молекулата на ДНК да бъде активирана и грубо казано разопакована, репликирана и прочетена. Този процеси се случват под въздействието на определени активиращи фактори и молекули месинджъри.

Храната

Взаимодействията храна – гени са известни на учените от десетилетия. Храните могат да окажат влияние на гените, които се активират (нутригеномика). Както и гените оказват влияние на начина, по който усвояваме храната (нутригенетика). Тези знания, трупани в продължение на много години доведоха до създаването на цяла една нова научна дисциплина – хранителна геномика.

Чисто практически науката хранителна геномика изучава как храната, която приемаме се отразява на организма ни, както и как гените ни повлияват начина, по който усвояваме храната. Тези знания са изключително ценни и освен, че определят здравето и доброто състояние на всеки от нас, те могат да бъдат използвани с много голяма степен на успех, за да се извлече максимума за физическото развитие на всеки организъм.

Вероятно е добре известно за всеки, четящ тези редове, че различните храни оказват различно влияние върху физиката и здравето на всеки от нас по различен начин. Ако някои се чувстват добре при прием на мазнини или въглехидрати, други хора забелязват единствено негативи за тялото си при приема на тези храни. Затова предизвикателството пред фитнес ентусиастите е не само да следват сляпо съветите на треньори и сайтове, а да наблюдават, анализират, изучават, разкриват сложните взаимовръзки между храната, която приемат и гените, които притежаваме, така че диетата, която изберем да следваме да отговаря на нашия уникален генетичен профил за едно по-добро здраве и по-голям физически капацитет на организма.

Метаболизъм

Думата метаболизъм е много популярна през последните години във фитнес средите. Дори и всеки да знае, че това е определение за обмяна на веществата, малко „гурута“ ще ви обяснят кои са най-важните процеси, които протичат и кои са факторите, които определят в коя посока протичат най-важните метаболитни процеси вътре в тялото. Вероятно трудната материя е една от причините за този профанизъм, но не това не е оправдание. Не можеш да манипулираш нещо, за което не знаеш нищо, а просто си чувал, че някой го прави. Както се опитваме да втълпим още от първия ред е това, че щом нещо работи за някой не означава, че ще работи и за всеки.

Метаболизмът притежава както общи характеристики за всички организми (като биохимичните пътища на синтез и разграждане), така и уникални за всеки индивид характеристики (като състава на чревната микрофлора), които оказват своето влияние и определят различните нуждите на всеки организъм поотделно.

Познаването на биохимичните процеси в организма и факторите, които оказват влияние върху обмяната на веществата може да ни помогне да впрегнем силата на метаболизма в наша полза. За да постигнем по-добра форма, релеф или маса, или просто кондиция трябва да се съобразяваме с особеностите на нашия метаболизъм.

Хормоналното състояние на организма

Хормоните са най-мощните „клетъчни месинджъри“. Те са в състояние да предизвикат активирането на определени гени. Затова са толкова важни не само за тези занимаващи се със спорт, но и за всички останали, желаещи здраве и дълголетие.

Наличието на определени хормони в кръвта е изключително важно за начина, по който тялото ще отговори на стимулите, които тренировките създават.

Най-важните хормони, които ще ви осигурят предимство в тренировките и начина, по който ще изглеждате са тестостерон, дихидротестостерон, инсулин растежен фактор-1 и хормон на растежа. Това го знае вече всяко хлапе. Но това, което хлапетата не знаят или не желаят да осъзнаят е, че съществуват напълно естествени начини (тестостеронова терапия) да си осигурим високи нива на тези хормони в кръвта. И екзогенното (външно) им добаване в тялото съществено нарушава баланса в наличието и производството на тези хормони и може да остави трайни и непоправими негативни последствия за здравето.

Светът е толкова пъстър, затова е и толкова интересен. Същото е и с нас хората. Въпреки че сме повече от седем милиарда всеки от нас е уникален и неповторим. Множество са факторите, които ни правят различни и познаването им трябва да е основна цел и предпоставка за постигане не само на желаната физика, но и успех във всичко, което правите в живота си. За да постигнем максимални резултати за минимално време трябва да познаваме индивидуалните си способности и да се съобразяваме с тях.

Как да опознаем тялото си?

За да постигнем максимална ефективност във физическото развитие на тялото си имаме нужда да опознаем добре тялото си. Знанието за това кое как му въздейства, кое как го променя и кое какви процеси и промени предизвиква ще ви помогне да изградите тренировъчния си и хранителен режим според нуждите си, така че да извлечете максимална полза в процеса на физическо усъвършенстване, който преследвате. Или както казва една стара и мъдра поговорка с незнайно какъв произход: „Ако знаеш какво можеш, можеш това, което желаеш.“

Или казано с други думи когато опознаеш тялото си можеш да постигнеш всичко, което поискаш. Но познаването на своето тяло не е лесна задача. За да се случи всеки от нас трябва да разполага с необходимите инструменти. А те са:

Търпение
Нищо качествено не е изградено за ден. Хубавото и хармонично тяло също изисква доста време и отдаденост. Колкова повече време ви отнеме постигането му, толкова по-трайни ще бъдат резултатите ви.

Практика
Един от най-добрите начини да научите повече за себе си е чрез метода проба-грешка. Изпробването на храни, добавки, тренировъчни философии и програми ще ви даде правилната насока за това кое работи за вас и кое не.

Аналитично мислене
След изпробването на нови техники и храни следващата стъпка е анализирането на резултатите. Без добри аналитични способности и мислене колкото информация и знаци от тялото си да имате вие няма да разберете какво трябва да направите за него. Но аналитичното мислене не е нещо, което всеки има. То ангажира съвсем други участъци от мозъка сравнено с нормалната мисловна дейност. И ако не сте дарени от природата с този начин на мислене, то де факто може да бъде развито с тренировки. Но без аналитично мислене трудно бихте намерили правилната и уникална формула за успех в спорта.

Любознателност
Желанието за знание е една от основните причини съвременния човек днес да бъде господар на планетата ни. Любопитството е било задвижваща сила на технологическия и научен прогрес през цялото време на цивилизационно развитие на човечеството. Задавайте си въпросите Защо?; Как?; Какво? и т.н.. Понякого отговорите може да не ви харесат, но от тях ще научите повече от всички други книги на света.

Познания
Познаването на тялото и процесите, които го управляват е много важно условие. Как можете да разберете кое да промените след като не знаете какво и как се случва. Колкото повече научавате за своето тяло, толкова повече познания ще имате относно това кое ще ви направи по-добри, по-силни или по-издръжливи.

Способност да слушате
Тялото ви говори непрекъснато. Проблемът ни е, че много рядко го слушаме. Ако се научим да разбираме това, което иска да ни каже е необходимо само да се подготвим психически за положителната промяна, която следва. Когато тялото ни има нужда от почивка то ни го казва, когато е готово да повдигне света пак ще ви го подскаже. Всичко, което трябва да направите е да се вслушате в съветите му.

Тренировъчен дневник или друг подходящ софтуер
Мястото на тренировъчния дневник в тренировъчния план на всеки трениращ би трябвало да е централно. Всеки, който е водил такъв ще разбере смисъла на предишното изречение и ще знае колко е ценен той. Когато ние имаме цялата информация пред нас лесно можем да видим къде грешим и какво можем да подобрим. Да разчиташ основно на паметта си не е умният подход. Мозъкът ни, колкото и усъвършенствана машина да е, е постоянно разсейван във всичко, което правим, а това действа негативно на концентрацията и аналитичното мислене. Или както казват мъдрите хора: „Индивидуалният подход е най-важната част от пътя, който всеки трябва да извърви, за да намери правилната формула за успех.“ Може да отнеме известно време, но за всеки преминал през своя път научените уроци ще бъдат безценни, а крайната награда успех.

Аптечко – с мисъл и грижа за хората
 

Прочети всички статии Намери лекарство на изгодна цена